Telefoniczne informowanie przez pracowników Spółdzielni członków Spółdzielni i użytkowników
lokali posiadających tytuły prawne do lokali na temat wysokości opłat za lokale, zadłużeń czynszowych
czy wysokości salda.
Jak pokazuje praktyka, telefoniczne pozyskiwanie informacji dotyczących wysokości opłat, zadłużeń czynszowych
i wysokości salda za zajmowane lokale przez członków spółdzielni i użytkowników jest bardzo częstym zjawiskiem.
Z tego względu aby uniknąć nieporozumień co do tego czy Spółdzielnia powinna takich informacji udzielać,
ustala się że istnieje możliwość telefonicznego udzielenia informacji mieszkańcom przez pracowników Spółdzielni,
pod warunkiem, że:
• członek Spółdzielni lub osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu wyrazi uprzednio na to zgodę,
• poda indeks lokalu na temat, którego chce uzyskać informacje lub numer PESEL (jeśli taki posiadamy w bazie
danych).
Telefoniczne udzielanie informacji przez pracowników Spółdzielni jest bardzo ryzykowne i może naruszać przepisy ustawy
o ochronie danych osobowych. Aby uniknąć posądzenia o działania niezgodne z prawem pracownicy powinni dołożyć
wszelkich starań aby wyeliminować wątpliwości dotyczące tożsamości osoby, której przekazują dane, i tego,
czy to ona ma prawo do ich otrzymania.
Żaden z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i prawa
spółdzielczego nie zezwalają na udostępnianie informacji o zadłużeniach czynszowych członków spółdzielni innym
osobom, niż te wymienione w art. 30 Prawa spółdzielczego tj. członek spółdzielni, jego małżonek i wierzyciel członka lub
spółdzielni.
Należy pamiętać, że w przypadku udostępniania nieuprawnionym osobom informacji, Spółdzielnia jako strona
zobowiązana do ochrony danych osobowych ponosi odpowiedzialność cywilną i karną za nieprawidłowe przetwarzanie
i ochronę danych członków spółdzielni.
Ponadto w zakładce dokumenty znajduje się wzór druku upoważnienia które można pobrać i osobiście dostarczyć do
Białostockiej Spółdzielni Mieszkaniowej.